Året börjar sakta gå mot sitt slut. Och med det nya året kommer nya möjligheter och nya löften.

Många har säkerligen redan börjat tänka på nya löften inför det nya året. Jag tänkte ta upp lite av det jag tror man skall ha i tankarna när man sätter upp nya löften inför det nya året när det gäller träningen/löpningen.
Har man tidigare år satt upp löften om att man skall börja träna men inte gjort det så är det dags att rannsaka sig själv och försöka klura ut vad det är som gjort att det inte blivit som man vill från början.

Jag har själv varit där, år efter år satte jag upp mål om att jag skulle komma igång med träningen och om att jag skulle äta nyttigare och gå ner i vikt (var överviktig på den tiden) men år efter år misslyckades jag och det slutade alltid med en stor besvikelse inom mig själv.

Ett klockslag och ett nytt år skulle inte komma att förändra mig…det tog mig några år att förstå det och jag misslyckades många gånger. Tills den dagen jag förstod att det handlar om så mycket mer än bara ett löfte.
lopning02

Varför vill du börja träna? varför vill du förändra din livsstil? VARFÖR?

Finns det en vilja så finns det en väg. Ett löfte betyder inget förrens man verkligen gör det man sagt att man skulle göra.

Jag tror att det är superviktigt att hitta motivationen och viljan inom dig själv för att lyckas med ditt träningslöfte. Du skall göra det för dig själv och ingen annan. Och tycker man att träning är tråkigt så gäller det att hitta ett träningssätt som passar just dig.

  • Passa på att köra testpass  på de olika gymmen i din stad eller andra träningsaktiviteter som finns. Oftast är första gången gratis.
  • När det gäller löpningen är det viktigt att börja sakta och inte gå ut för hårt. Kanske finns det någon löpargrupp just i din stad som du kan gå med i. Detta är kanon för nybörjaren. För då har man alltid sällskap vid passen, man sporrar varandra och kan skratta med sina löparkompisar, dela tankar och erfarenheter. Här kan man driva varandra och utvecklas i en bra takt. Detta passar även den som är lite mer erfaren. Bra att byta vanor.
  • Sedan är det viktigt att ge allt tid. Allt tar tid, men så länge du kämpar så går det framåt och utvecklingen kommer visa sig. Många kan ge upp för tidigt då de känner att de inte ser resultat, men försök att på ett eller annat sätt hitta motivationen och har du kanske en träningskompis så dela dina tankar med denna för att få lite pepp att fortsätta framåt.
  • Jag personligen rekommenderar även att man testar på att träna med en PT (personlig tränare), detta kan man dra stor nytta av. Att en person lägger fokus på just bara dig och din träning sporrar något enormt och när du är tröttast kan din PT se till att du presterar. Kanon att ha någon dag i veckan både om man är nybörjare eller en van träningsmänniska.
  • Skall du jogga, springa är det viktigt med ett par bra skor. Det är den viktigaste löparprylen skulle jag säga. Ut och leta och prova dig fram efter ett par som tilltalar dig och passar just dig.
  • Självklart är det viktigt att ha roligt samtidigt, att inte se träningslöftet som något dödsviktigt utan mer se det hela som en livsstils förändring som kommer ta tid och som du är fast besluten att lyckas med. Du kanske inte kommer så långt du önskat under året men du har börjat och kämpar för att bibehålla och göra det hela långvarigt.

lopning01
I slutändan tror jag att det är det viktiga. Att vi jobbar mot något långvarigt, en livsstil förändring som vi och våra kroppar kommer att må bra av. Vägen dit är inte alltid lätt och man kommer gå igenom upp och ner gångar. Man kommer vilja ge upp men att veta att man fortsatte och höll i sig är den största vinsten.

Se till att kanske unna dig något fint eller en liten upplevelse vid varje uppnått mål. Tex efter 1 månads träning så kanske du har som mål att köpa ett nytt träningslinne eller köpa den kroppslotionen till dig själv. Försök att motivera dig själv med små roliga saker i vardagen och framförallt glöm inte att det är du själv som håller i nyckeln till ditt välmående.!

Kämpa på och lycka till med alla era mål inom träningen. Vi alla kan om vi vill, som jag skrev innan finns det en vilja så det finns det en väg.

God fortsättning på det nya året! 
/ Yudith Hernandez Melgar
(Min blogg: http://www.yudithhernandez.se/)