Kom i form inför skidsäsongen

Vintern och skidsäsongen närmar sig med stormsteg. Många har bestämt sig för att lära sig skidåkning för första gången, andra plockar rutinmässigt fram sin snowboard för avancerade äventyr. Oavsett vilken nivå man befinner sig på så är alpina aktiviteter extremt påfrestande. Kondition, muskelstyrka och spänst används i varje rörelse du gör i backen. Därför rekommenderar vi dig att träna inför säsongen. Och tro oss – åkningen blir både mer behaglig och roligare med lite träning i bagaget.

Glutealmusklerna
Glutealmusklerna är en av vintersportarens viktigaste muskelgrupper, ofta mer känt som rumpan. Eftersom musklerna stabiliserar kroppen vid lutning är övningar som djupa knäböj och utfall att rekommendera. Optimalt är om du kan träna med vikter på gym och således bygga både muskelmassa och explosivitet.

Kom i form inför skidsäsongen

Magmusklerna
Att magmusklerna är en väsentlig del vid skidåkning är knappast förvånande. När du åker ned för backen hjälper starka magmuskler till att stabilisera bäckenbenet och ryggraden. Magmuskulaturen ser till att du kan hålla en upprätt hållning. Sit-ups och plankan är bra övningar du kan utföra i hemmet. På gymmet är övningar som ”cable crunch” och benlyft bra övningar att köra.

Baksidan av låret
Hamstringsmuskeln är den vanligaste skadan hos elitidrottare i allmänhet och skidåkare i synnerhet. Muskeln samarbetar med glutealmusklerna och skapar stabilitet från övre kroppen och ned till anklarna. Stärk muskeln för att undvika onödiga skador som håller dig borta från pisten.

Kom i form inför skidsäsongen

Konditionsträning
Den som åkt skidor eller snowboard vet hur extremt konditionskrävande det är. Eftersom musklerna behöver klara hård belastning under både längre och kortare perioder rekommenderar vi en allsidig konditionsträning. Längre löpturer i skogen eller på löpband ger en bra grund. Dessa övningar bör också kompletteras med intervallträning. Att spurta i exempelvis backar är väldigt effektivt och likaså spinning.

Naturligtvis används fler muskler vid skidåkning och det finns mängder av andra träningsformer som passar. Beroende på ambitionsnivå och kroppsliga förutsättningar bör träningen anpassas individuellt. Den bästa träningen är den som blir av – se därför till att hitta något som är riktigt kul!

Kom i form inför skidsäsongen