Prepping For Outdoor Winter Workouts

Nu är det faktiskt vinter och att då ladda för utomhusträning kräver att man mentalt stålsätter sig. Det är både mörkare och kallare ute och bara det kan göra att du känner dig tröttare och mindre motiverad. Det är dessutom så mycket lättare att sitta inne i TV-soffan och träna på ett Netflix-maraton, än att faktiskt träna för ett riktigt maraton utomhus. Men att ta sig ut och vistas i frisk luft och kanske norpa åt sig lite dagsljus, gör att vi mår så mycket bättre.

espresso coffee

Adam Gray Hayward, personligtränare från USA, har tre tips som han delar med sina kunder för att peppa dem att komma ut och träna även i kallare väder.

  • Ladda upp med en liten espresso för att få igång värmen i kroppen. Vill du ha ett hälsosammare alternativ så testa en matcha shot, den är full av energi.
  • Starta träningen med uppvärmning inomhus. Tillexempel några enkla yogaövningar, lite upphopp eller något annat du kommer på. Det är perfekt att få upp kroppsvärmen något innan du tar dig ut i kylan.
  • Hitta en träningskompis. Det kan vara tufft att få till en bra träningsrutin, lägger man då på kylan så kan uppförsbacken kännas ännu tyngre. Men kan man hjälpas åt att peppa varandra så blir det lättare. Man vill ju inte svika sin kompis genom att inte dyka upp på träningen. Se även till att ni lägger in lite variation i er träning. Kanske lite utmaningar ni hittar på vägen. Sprintar mellan lyktstolpar, klättra upp i ett träd ni hittar, hoppa över ett staket. Det gör att motivationen håller i sig längre.

Ett sista ord på vägen innan du tar dig ut i kylan, se till att fylla på ordentligt med vätska och ha varma kläder på dig. Hellre för mycket kläder än för lite, det går alltid att plocka av en jacka under träningspassets gång. Kom igen, nu kör vi!

Workout Sweat