Mitt namn är Felicia Sundberg och jag ska gästblogga om min kosthållning. Jag är 26 år gammal och kommer ursprungligen från Borlänge. Jag har bott i Umeå i fem år, då jag studerade Psykologprogrammet med idrottsinriktning där. För närvarande bor jag i Oskarshamn. Träning, kost och hälsa är centralt i min livsstil. Jag har tidigare tränat och tävlat på landslagsnivå i taekwondo, men sedan år 2015 har jag testat mina gränser genom att tävla i Bodyfitness.

Jag lyckades hitta ett gammalt foto från taekwondon. Jag började träna taekwondo när jag var 10 år och slutade när jag var 19 år och flyttade till Umeå.

Screenshot_20170302-154654

Träningen har alltid varit en viktig del av mitt liv och därmed har det även blivit betydelsefullt för mig att optimera kosten. I detta inlägg kommer jag presentera vilken typ av livsmedel som jag äter både under diet och off-season, dock i varierande mängd. Nedan kan ni se hur en ”vanlig dag” ser ut för mig:

Kl 06:00 Frukost: Havregrynsgröt, bär, kanel, jordnötssmör och vassle.

Screenshot_20170302-082312

Kl 09:30 Mellanmål: Naturell lättkvarg, äpple och jordnötssmör. Recept: • 0.5-1 äpple • Kanel • Kvarg • Jordnötssmör utan tillsatser Skiva ett äpple i mindre bitar och strö över kanel. Värm det i mikron i cirka 2-3 minuter. Toppa med naturell kvarg eller vaniljkvarg samt jordnötssmör

Screenshot_20170301-155615

Kl 12:00 Lunch: Kyckling/tonfisk/torsk/lax med ris/potatis/sötpotatis och grönsaker.

Screenshot_20170302-082346

Kl 14:30: Bcaa (ibland vassle)black-and-white-milk-carton-milk-theme-cooking-76404

Kl 16:00 Mellanmål: Havregrynsgröt och naturell lättkvarg. Träning (Bcaa och ibland PWO) Direkt efter träningen: vassle och riskakor.

porridge-2073650_1280

Kl 19:00 Middag: Kyckling, ris/potatis/sötpotatis och grönsaker. Promenad efter middagen.

meal-2068495_1280

Kl 21:00 Kvällsmat: Kvarg, äpple och jordnötssmör / Proteinvåfflor / Proteinmaränger / Pandy Protein / Lohilo proteinglass

breakfast-655894_1920

Detta är min befintliga kosthållning, som jag använder som mall under uppbyggningsfasen. På vardagar håller jag för det mesta denna struktur och äter mer fritt på helgerna. Jag kompletterar min kost med vassle, bcaa, PWO, d-vitamin samt omega-3. Jag tar kreatin i perioder. Kasein, l-arginin och glutamin intar jag under diet. Jag trivs väldigt bra med denna struktur, då jag upplever att jag har energi att få ut så mycket som möjligt av min träning. Efter träningen använder jag SmellWell som håller skorna och utrustningen fräsch. Passa på att använda koden SW1701 för att få ett par på köpet när du köper 3 st!

Foto från min senaste tävling (Tammerpokalen 2016) där jag kammade hem en silvermedalj.

FB_IMG_1488465799793

Här är mitt recept på goda proteinmaränger:

  • 4 äggvitor
  • 1,5 dl stevia (strö)
  • 3 krm ättika

Sätt ugnen på 100 grader

Vispa alla ingredienser till ett hårt skum och klicka ut smeten i valfri storlek på bakplåtsbeklädd plåt.

Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 70-80 minuter.

Screenshot_20170301-155432

Skribent: Felicia Sundberg

Instagram: @Fitnessbyf