Ni vet när man antingen börjar träna för första gången eller när man nått en platå och inte har lust att träna mer för att man inte tycks se några resultat? Alla har vi varit där och kommer säkert hamna där ett x antal gånger under den tid vi tränar.

Det är viktigt att förstå att Arnold inte föddes stark och muskulös, han har som alla andra jobbat sig uppåt. Resultat kommer inte efter ett pass, utvecklingen tar tid och kräver ansträngning.

Hur hittar man då motivation och inspiration för ens träning? Eftersom jag alltid varit smal och även blivit retad för att jag varit det, så har jag haft det som en stor motivationskälla. Jag vill motbevisa alla som tagit mig runt armen med en hand och skrattat åt mig. Jag vill även motbevisa mig själv, att jag kan så mycket mer än att bli ledsen över hur jag ser ut och inte göra någonting åt det.

Jag brukar följa dessa punkter:

1. Ta bilder under utvecklingens och träningens gång – Dessa bilder kan du sen se tillbaka på och jämföra med varandra. När du ser utvecklingen i bildform så ser du lättare att du faktiskt förändrats, än att bara se dig själv i spegeln.

 

 

2. Sluta följ oinspirerande människor – På instagram, Facebook osv följer du säkert någon som du innerst inne vet att du inte blir inspirerad av. Du ska inte följa personer du blir provocerad av som du sen automatiskt kommer ”tävla” med, det påverkar dig bara negativt.

bild 2

3. Sätt upp mål – Det kan vara vad som helst, göra 10 armhävningar, göra 5 pull ups eller klara att göra muscle ups. Det spelar egentligen ingen roll vad det är för mål, men att ha mål att sträva mot ger dig motivation att inte sluta träna. Du kan om du vill även belöna dig själv med något när du klara ett av dina mål!

bild 3

4. Se tillbaka och köp nya saker – När motivationen inte är där den ska brukar jag se tillbaka på bilder på mig när jag startade att träna och tänker: ”Herregud, som jag såg ut! vad långt jag kommit ändå!”. Jag brukar även köpa något i träningsväg, ett nytt plagg, något träningsredskap eller liknande, då vill man ju gå till gymmet och visa upp sig i sina nya kläder! Glöm inte SmellWell som håller skorna och väskan fräscha 😉

bild 4

5. Musiken är viktig – Jag brukar ha en kick-ass lista att träna till, en lista som ger en härligt pump! Här hittar ni min coola lista och här hittar ni min lite mer partylista.

 

6. Träna med en kompis, partner eller syskon – Att träna med någon kan vara bra för en när man är ny i gymmet, men även när man tränat ett tag. Man kanske inte riktigt vågar utföra vissa övningar för att man är rädd för att göra fel, då är det bra att ha någon där som kan se till så du gör rätt. Man blir extra pepp när någon står och passar på en i ett set, det gör att man vill visa sitt bästa och inte fuska!

bild 6

7. Tänk inte så mycket – Det är dumt att tänka för mycket när man tränar, men det enda du ska tänka på är att du gör ditt och alla andra gör sitt. Alla är där för att träna och alla har varit nybörjare, alla gör misstag.

Sist men inte minst:

Sluta ursäkta dig hela tiden, ingen kan göra jobbet åt dig, du måste göra jobbet själv och det är du som i slutändan kommer må så fruktansvärt bra över det. Du kommer skratta åt dig själv att du ens gav upp när du stötte på små problem under vägen.

Den största inspirationskällan är du och den största motivationskällan är din omgivning!

”If you give up at the first sign of struggle, you really aren’t ready to be successful” – Kevin Hart

/Emma Leufstedt – Fitnessatlet och Ambassadör för SmellWell

För mer inspiration, kika på Emmas blogg!

www.emyleufstedt.blogg.no