Träningstips! Ibland så finns inte riktigt tiden, motivationen eller orken till det där planerade motionspasset. Larmet ställs in för att ringa en timme tidigare på morgonen för att du ska hinna med en promenad innan de vanliga morgonrutinerna startar. Larmet ringer som planerat på morgonen och på två snabba sekunder är motivationen, som fanns där dagen innan, plötsligt helt borta. Larmet trycks av och byts mot en timmes längre sömn istället. Vi alla har varit där.

Det positiva är att det finns en massa enkla och smarta träningsövningar som går att göra under vardagen – både hemma och på jobbet. Här nedan har vi slängt ihop ett gäng härliga övningar där du garanterat hinner göra några utav dom under dagen!

Ta cykeln eller promenera istället för bilen

Är det inte milslånga sträckor till affären eller vart än du är på väg så skippa bilen. Ta istället cykeln eller en skön promenad. Det stärker både dina muskler och konditionen samtidigt som det gör gott för själen. På plussidan är också att du sparar in på både pengar och miljön

Välj trapporna

Att utnyttja trapporna är bättre träning än vad man faktiskt kan tro. Det stärker benmusklerna och speciellt om du tar vartannat trappsteg.

Använd tiden framför Tv:n

Det finns många enkla träningsövningar som går att göra sittandes eller liggandes framför Tv:n. Dessa finns lätt att få tag i på internet genom en snabb sökning. Välj och vraka ibland de som passar dig!

Ställ dig upp emellanåt vid mycket stillasittande

En så pass enkel grej som att ställa sig upp emellanåt vid mycket stillasittande gör under för kroppen! Det ökar förbränningen, motverkar ryggproblem och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Desto mindre stillasittande desto bättre.

Ta en promenad efter lunchen

En kort promenad på ca 15 minuter efter lunchen ger en mätbar effekt på kroppen. Det hjälper kroppen att höja pulsen och minskar också insulinpåslaget. Toppen för hälsan och det hjälper dig även att hålla formen. Det har också visat att personer som tar en 15 minuters promenad efter lunchen upplever sig själva bli mer stresståliga och avslappnande.

Öka tempot i stegen

De tillfällena du väljer att gå dit du ska eller då du bara ska handla något snabbt i affären finns det också tillfälle för träning. Istället för att strosa runt lite lugnt så öka istället tempot och använd benmusklerna genom att ta långa och starka kliv.

Squat på ett ben

Varje gång du reser dig upp eller sätter dig ner från stolen så gör detta på ett ben. Försök även att stå kvar i 10 sekunder och balansera innan du går iväg. Tänk på att sätta dig långsamt ner stolen.
Det här är en superbra träningsmetod eftersom du både tränar balansen och stärker benmusklerna -Två flugor i en smäll helt enkelt!